Catalans valents, article de Josep M Marimon Soler (cercat al mur del portal català al facebook) [el català a la Catalunya Nord esta en greu perill d'exclusió]

Publicar un tema nou   Respondre al tema

Veure tema anterior Veure tema següent Ir abajo

Catalans valents, article de Josep M Marimon Soler (cercat al mur del portal català al facebook) [el català a la Catalunya Nord esta en greu perill d'exclusió]

Missatge por Portalcat el Dl Des 07, 2009 2:21 am

Catalans valents

L’estiu passat vam anar de vacances a la Catalunya Nord. Una de les curiositats que teníem era si trovariem catalanoparlants o no, i em vaig deprimir. De francesos que parlin català deu haver-ni, però per un turista que es passeja per els carrers del Rosselló es un món monolingüístic en francès.

Vam passar pel Fnac de Perpinyà , i per curiositat vam buscar la secció de literatura catalana. Fracàs, no n’hi havia. No solament això, no hi havia cap secció, apartat, prestatge o similar dedicat a llibres en català. El Català és literalment una llengua morta a la botiga cultural més coneguda de Perpinyà. Quina llàstima, crec que es la mostra més clara de la poca importància política i social que té el català al Rosselló. Em dona la sensació que a França el Català a part de ser molt minoritari està molt maltractat per les institucions i les empreses.

Durant la nostra estança allà vaig prendre consciència de la sort que hem tingut els catalanets d’aquí i d’avui de poder gaudir de la nostre llengua. No em queda més que agrair als nostres pares i mares, els nostres avis i avies , repadrins i repadrines, rebesavis i rebesàvies, i quadravis i quadràvies per: ferms, tenaços, obstinats i valents. Van protegir i preservar la llengua contra de l’entorn hostil. Gràcies als nostres avantpassats per el seu llegat. Prometo assumir la responsabilitat i transmetre als meus fills l’amor pel Català.

Com diu Joan Solà, recentment guardonat amb el Premi d’Honor de les lletres Catalanes: “La llengua catalana no està bé de salut: ni de salut política ni de salut social ni de salut filològica“. Jo penso que no n’hi ha prou en deixar la responsabilitat de protecció del català a les nostres institucions. El Català no solament s’ha de parlar en les sales nobles dels edificis oficials, sinó que el català dringa millor que mai quan es parla al carrer, als bars, a l’opera, sota els ponts, a les perruqueries, als mercats i als supers, a la televisió i a Internet. Això no ho aconseguiran les institucions, ho aconseguirem les persones.

Nosaltres som els únics responsables de no exigir el català en tots els àmbits de la nostra vida. Hem d’intentar transmetre l’entusiasme del català a tots els benvinguts nouvinguts. Acollim-los en català! Siguem també nosaltres catalans valents!

facebook
article de Josep M Marimon Soler
Portalcat
Admin

Nombre de missatges : 3514
Ubicació : Barçalona

http://portalcatala.forocatalan.com

Tornar a dalt Ir abajo

Veure tema anterior Veure tema següent Tornar a dalt

Permisos d'aquest fòrum:
Pots respondre a temes en aquest fòrum