paraules poc usades de la variant valenciana, balear i catalana de la nostra llengua.

Veure tema anterior Veure tema següent Ir abajo

paraules poc usades de la variant valenciana, balear i catalana de la nostra llengua.

Missatge por Portalcat el Dj Oct 03, 2013 1:38 pm

Vos propose aquest fil per recuperar aquelles paraules i expressions que menys s'usen per "vagància". És a dir, aquelles que no es diuen perquè n'hi ha d'altres similars més usades que ens "solucionen" la comunicació. Està clar que hi haurà algú d'ací que les usarà de manera habitual, però un gran percentatge de població, no.

Jo n'aporte alguna que se m'ocorre ara de la part de la Plana Baixa, però espere que poguem fer un bon diccionari d'eixes formes tan boniques usades pels nostres iaios i que no usem mai o quasi mai.

Oix = fàstic (usada a València. En Balears, "ois").

Llinatges = cognoms (usada a part de València, encara que no l'he sentit mai a la Plana Baixa, però sí a Balears. Desconec si es diu a l'interior de Catalunya també, que així ho crec).

Jaç = ? (ho he buscat al diccionari, però no m'ho troba com a aquella expressió que vaig llegir una vegada, "fer jaç" = quedar-se en orris. Exemple: "Si tot l'esforç que fem per mantindre la llengua no el transmetem als fills, se'n va tot a fer jaç").

Enguany = Aquest any.

Muntar = pujar.

Llàs = Tingues/tin (no sé bé com s'escriu, però quan volen donar-me algun objecte, em diuen: "llàs", com a sinònim de "tin això". També l'he sentit en l'expressió "llàs, coca", quan ú es sorprèn. Per exemple, quan el teu fill resol un problema difícil que tu no sabies resoldre i li dius a la teua dona: "ala! llàs, coca! No l'he sabut fer jo i el fa ell!").

Enutjar-se = enfadar-se.

Furtar = Robar.

Caure un bac = Caure's.

A redolons = rodant (Li va espentar i va anar a redolons).

Bona nit, cresol
= (Com dir, "au, cacau". Ex: Si tant ho espera, dona-li-ho i bona nit cresol).

Amollar
= soltar.

Fer via: Afanyar-se, Fer una cosa ràpidament, Circular a gran velocitat.

Sotjar és l'acte d'observar/perseguir esperant algun esdeveniment, normalment un moment de feblesa. Per exemple: el llop sotja el remat o el sometent està sotjant l'exèrcit invasor, mentre s'endinsa al bosc.

jo tinc la teoria que l´adverbi aviat prové de via o, millor dit, d´un verb aviar, posar en marxa

Per la zona de la Ribera, estar aviat se li diu a algú amb el sentit de "estàs poc aviat!", o siga: "ho tens tu poc clar!", o "ho portes clar", o "estan verdes"...

També ho utilitzem en imperatiu: avia't, que significa busca't la vida!. Accepció vinculada a la de l'avio, que és allò necessari, especialment en el món culinari. El famós avio de la paella, per exemple.

galiassa 2 m. i f. [LC] Persona molt grossa i feixuga.

galtada
- galtà: bufetada

gleva
: hòstia, bufetada

"Terròs", pronunciat amb una e i una o molt obertes. És terra seca de l'horta. Ex.: Xè, vés i torca't el cul amb un terròs!

Pilot de fang. I "vés-te'n a pastar fang" o "véste'n a fer la mà" o "a fer la güela".

Una bufa
(les bufes de la fira són "globos" en castellà) és diferent d'un pet. La bufa és suau, el pet fa soroll, esclafix. Però sovint se suposa que la bufa fa més pudor.

Els noms dels colps poden ser prou variats, com ara:

-"calbot" (colp suau, a la part de darrere del cap).

-"calpissot" (semblant a l'anterior, però com més indefinit).

-"bescollada" (o potser "baixcollada"), al clatell, però més violenta.

"Pegar una tana" = apallissar.

"Calfar" = apallissar.

A escola els xiquets majors solien dir als més menuts per fer-los temor:

- A l'eixir te calfarà? Qui? La formigueta del camí!.

"Fer la cameta": Parar la cama estesa per tal que un altre hi entropesse i tombe.

milotxa : Estel (en castellà cometa)

catxap: cria de conill

sagalet/a: pre-adoslescent

cucar: cardar

xompo, patut: maldestre

mana/mano
: quan tractes a una xica o un xic, de forma molt familiar

ganàpia m. i f. [LC] Persona adolescent o adulta que fa coses pròpies d’una criatura.

http://www.racocatala.cat/forums/fil/179371/recuperem-paraules-poc-usades-variant-valenciana-balear-catalana-nostra-llengua

Portalcat
Admin

Nombre de missatges : 3515
Ubicació : Barçalona

http://portalcatala.forocatalan.com

Tornar a dalt Ir abajo

Veure tema anterior Veure tema següent Tornar a dalt

Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum