Lídia Pelejà "On l'anglès no internacionalitza"

Publicar un tema nou   Respondre al tema

Veure tema anterior Veure tema següent Ir abajo

Lídia Pelejà "On l'anglès no internacionalitza"

Missatge por Portalcat el Dj Oct 03, 2013 11:35 am

Josep Maria Espinàs va arribar a la conclusió que no havia d’escriure més en castellà des que es va passar 20 minuts pensant en la traducció de la paraula aixada. És per això que admiro profundament tots aquells lletristes que escriuen cançons a través d’idiomes que no són els seus. I això és una mica el que passa amb tots aquells catalans-natius que canten en castellà. O aquells que no tenen per llengua materna l’anglès i que també s’hi atreveixen. Des del més absolut respecte, no sé què els deu passar pel cap, quan arrompleguen una guitarra. Per molt psicòpata del món anglosaxó que es pugui arribar a ser. Al meu entendre, transmetre és algo massa seriós com per deixar-ho per a les segones o terceres llengües. Ser bo requereix originalitat. Però també passió. I hi ha certes coses que només es poden explicar amb la llengua en la què quan diem t’estimo no ens sona extraterrestre.

I tot això em va venir al cap en el moment en que vaig descobrir la web de TotsSants.com -que vindria a ser com la nostra Blogothèque però canviant París per una casa de pagès catalana del segle XIII-. En aquella web vaig ensopegar amb Nothing Places. Que són guitar ra i bateria: un madrileny i un barceloní. Com una còpia de la simplicitat i la completa simetria dels The Black Keys, si no fos perquè estan anys llum de tocar blues.- Musicalment són concrets, intensos, còmplices. Jugen amb les harmonies, pentinen endreçadament els compassos. Els acords s’entenen. Un rock-indie Parachutes. El síncopat és part de l’ordre de les coses. Però les lletres són en anglès.

No poso en dubte l’interès que desperta cantar amb l’idioma de les millors bandes de rock. Però que Els Pets, Manel, Mishima o los Planetas siguin els millors, també s’explica pel que diuen. Per molt legítim i musical que quedi composar en anglès. Però en el fons, quan escoltem música, el que volem es trobar-nos a nosaltres mateixos. Però de sobte el sol perfora un gran núvol/ i la tarda esclata com si fos un matí/. Shakespeare va escriure la seva obra quan l’anglès no era parlat per més de 7 milions de persones.

http://www.elsingulardigital.cat/cat/notices/2013/09/on_l_angles_no_internacionalitza_96224.php

Portalcat
Admin

Nombre de missatges : 3502
Ubicació : Barçalona

http://portalcatala.forocatalan.com

Tornar a dalt Ir abajo

Veure tema anterior Veure tema següent Tornar a dalt

Permisos d'aquest fòrum:
Pots respondre a temes en aquest fòrum