ELS DEUS TRICÈFALS I EL MISTERI DE LA SANTÍSSIMA TRINITAT

Veure tema anterior Veure tema següent Ir abajo

ELS DEUS TRICÈFALS I EL MISTERI DE LA SANTÍSSIMA TRINITAT

Missatge por Portalcat el Dj Set 08, 2011 6:05 pm

Com gairebé tots els de la meva generació, en la infància rebem (patim?) L'empremta d'una educació, fortament condicionada per la religió catòlica. Aquesta empremta, va quedar impresa en la meva personalitat -com en la de molts altres- especialment en dos àmbits: el sentiment de culpa -tot el que es fa i tot el que es pensa pot ser pecat i motiu de condemnació eterna- i la submissió a l'autoritat, a la jerarquia divina, o humana: l'estat, al pare, etc.

Afortunadament, l'última part de la dècada dels 60 i començament dels 70 del segle passat, ens van permetre posar en crisi els valors tan fermament arrelats en la nostra consciència i alguns, amb esforç, paciència, tenacitat i una gran dosi de patiment, vam aconseguir (?) alliberar-nos, parcialment almenys, d'aquella autèntica marca de Caín que els capellans ens havien esculpit amb foc en el front.
Un dels molts "pecats" que els nens-joves d'aquells anys havíem de afrontar sovint, era que ens veiem obligats a acceptar moltes coses que no enteníem en absolut o, fins i tot, que contrariaven frontalment allò que les nostres juvenils caps raonaven, encertadament o no. Un d'ells era el de la recitació diària del Credo...

Així, qui era el Déu únic, el Pare o el Fill (l'Esperit Sant, se m'escapava absolutament)?, Un altre dia parlarem de la virginitat de Maria i de la resurrecció, temes que també ferien el meu raciocini i que solien tenir la mateixa resposta: això són dogmes, s'han de creure perquè sí!
El terrible Catecisme a què dedicàvem força hores setmanals, venia a dir-nos alguna cosa semblant a això, encara que crec que aquesta versió és força mes moderna:
"261 El misteri de la Santíssima Trinitat és el misteri central de la fe i de la vida cristiana. Només Déu pot donar-nos a conèixer revelant com a Pare, Fill i Esperit Sant.
266 "La fe catòlica és aquesta: que venerem un Déu en la Trinitat i la Trinitat en la unitat, no confonent les persones, ni separant les substàncies, una és la persona del Pare, una altra la del Fill, una altra la de l'Esperit Sant; però del Pare i del Fill i l'Esperit Sant una és la divinitat, igual la glòria, coeterna la majestat "(Símbol" Quicumque ": DS, 75).
267 Les Persones divines, inseparables en el seu ésser, són també inseparables en el seu obrar. Però en l'única operació divina cadascuna manifesta el que li és propi en la Trinitat, sobretot en les missions divines de l'Encarnació del Fill i del do de l'Esperit Sant ".
O sigui, que no entenia res, o gairebé res.
Posteriorment, investigant, en la joventut, vaig arribar a descobrir això:

"El dogma de la Trinitat"

"La Trinitat és el terme emprat per a significar la doctrina central de la religió Cristiana: la veritat que en la unitat de l'Altíssim, hi ha tres persones, el Pare, el Fill, i l'Esperit Sant, aquestes tres persones és veritablement diferents una de l'altra . D'aquesta manera, en paraules del Credo Atanasi: "El Pare és Déu, el Fill és Déu, i l'Esperit Sant és Déu, i, no obstant això, no hi ha tres Déus sinó un de sol". En aquesta Trinitat de Persones, el Fill prové del Pare per una generació eterna, i l'Esperit Sant procedeix per una processó eterna del Pare i el Fill. No obstant això i malgrat aquesta diferència, pel que fa a l'origen, les persones són co-eternes i co-iguals: tot semblants no creats i omnipotents.
El primer Concili Vaticà ha explicat el significat del terme misteri en teologia. Formula que un misteri és una veritat la qual no som capaços de descobrir sinó que és una Revelació Divina, però la qual, tot i que ha estat revelada es manté "amagada sota el vel de la fe i, com qui diu, introduïda en un sobre per una mena de foscor "(Const.," De fide. Cath ", iv). En altres paraules, la nostra comprensió es manté només parcial fins i tot després d'haver-se acceptat com a part del missatge Diví. Podem formar un concepte representatiu a través d'analogies i tipus, que expressen allò que ha estat revelat, però no podem atrapar el coneixement total el qual suposa que els diversos elements del concepte estan clarament entesos i la seva compatibilitat recíproca manifesta. En relació a la justificació d'un misteri, la gestió de la raó natural serveix només per mostrar que no conté impossibilitat intrínseca, i que qualsevol objecció impulsada contra ella s'ha de donar en Raó. Les expressions tals com aquestes són sens dubte, senyal que elles violen les lleis del pensament, per tant, són invàlides. Més que això no es pot fer ".
I llavors, sí que em vaig enfonsar en una crisi personal profunda: "No tenia Fe", tants anys sentint allò de: "Has de tenir més fe!" I resultava que no la tenia. Estava condemnat a l'infern!.
Afortunadament, això va deixar de preocupar-me, vaig aparcar el cristianisme, com vaig aparcar tantes altres coses de la meva infància: el scalectrix, el futbol amb botons, les bales, els llibres de Formació de l'Esperit Nacional, etc, sinó del tot, si el suficient per poder portar una vida "normal", encara que el “Pepito Grillo” de la consciència, de tant en tant, em recordés la meva situació de incrèdul i condemnat.
Potser no vaig pensar més en el tema de la Santíssima Trinitat, fins que un dia, a mitjans de la dècada dels 80, a la seu de la Gran Lògia d'Espanya de Barcelona, ​​vaig veure una imatge semblant a aquesta:

Evidentment, desconeixedor com era en aquell temps de la iconografia i simbolisme maçònic, em va portar a pensar primerament en el déu romà Janus

amb les seves dues cares oposades mirant al passat i al futur, a la veritat i a la mentida, però ... i aquesta tercera cara mirant a l'espectador?, vaig suposar que es tractava del punt intermedi: el present. Immediatament vaig imaginar que aquella imatge de Jesús trifacial, no seria molt ortodoxa que diguem, i vaig esperar a aprofundir en aquells coneixements –herètics - per més endavant. Vaig aconseguir sí, la iniciació, vaig obtenir el grau de Mestre, fins i tot, vaig arribar a ser Oficial de la Llotja Acàcia de Barcelona, ​​però al cap d'uns pocs anys, vaig passar a la situació de "dorment" i no he tornat a trepitjar el paviment blanc i negre de cap altra Lògia Maçònica, ja que no vaig trobar a l'Ordre, el grau de misticisme i espiritualitat que jo buscava.
Encara que he de reconèixer que els coneixements que vaig adquirir per aquells anys, estudiant el ritual, assistint a les tingudes, observant els símbols i decoracions, llegint treballs i llibres maçònics, alquímics, cabalístics, preparant planxes, etc., em van permetre entroncar i reconèixer la importància de la tradició occidental, la qual jo tenia infravalorada, en comparació amb l'oriental que en aquella època, em tenia fascinat. I per sobre de tot, aquells i molts altres anys d'investigar, em varen permetre descobrir que en el tema de la Santíssima Trinitat, com en quasi tots, l'Església catòlica havia begut, s'havia apropiat de idees i pensaments molt anteriors a ella mateixa, o fins i tot, als personatges més antics que en son protagonistes, com ara Abraham o Moises, el deu trifacial més antic que coneixem documentalment es d'uns 1.800 abans de la NE:

Fa un temps vaig tenir notícia d'una exposició celebrada a Colòmbia, sobre imatges de la Santíssima Trinitat que van escapar a la censura, i vaig tornar a trobar-me amb aquella -o una altra semblant- que em va acompanyar durant quatre o cinc anys i em va sorgir la necessitat de escriure aquesta entrada al meu / vostre bloc.

Les imatges herètiques de la Trinitat.

La Trinitat tricèfala es distingeix per presentar un sol cos del qual emergeixen tres caps independents.

La Trinitat trifacial, que guarda estretes similituds amb l'anterior, està formada en canvi per un sol cos i un únic cap, posseint aquesta tres rostres adjacents, que presenten generalment quatre ulls, tres nassos i tres boques. Ambdues són variants d'una mateixa tipologia iconogràfica i poden representar-se de cos sencer, cap o només de bust. Insisteixen en la igualtat de les tres hipòstasi, d'aquí la identitat perfecta entre Pare, Fill i Esperit, que arriben a compartir un mateix cos.
No obstant això, la seva proximitat iconogràfica amb les representacions del diable -com veurem més endavant -, van portar a marginar-la, a poc a poc, en la producció artística posterior al Concili de Trento.
Quines són les fonts d'aquesta iconografia:
- Fonts escrites: la noció de la Trinitat, com a fusió de tres figures idèntiques (Pare, Fill i Esperit) sembla desprendre's d'alguns passatges bíblics, encara que aquests són més aviat escassos:
- En l'episodi de l'hospitalitat d'Abraham (Gènesi 18, 1-22), el patriarca veu tres homes. Al llarg del text, unes vegades es fa referència a "tres homes" i altres al Senyor, barrejant singular i plural en referir-se a aquests. Tal ambigüitat va donar lloc al fet que des de finals del segle IV i principis del segle V, autors com Sant Agustí, veiessin aquí una manifestació de la Trinitat. Sant Agustí va afirmar que Abraham "va veure tres però va adorar un de sol" (tres vidit, unum adoravit), paraules que justificaran el desenvolupament de la iconografia que ara comentem, tal com es pot veure en una de les miniatures de la Bíblia de Cambridge (St. john's College, ms. K 26, fol. 9v), de cap a 1270
- En Joan 14, 9 es recull: "Jesús li diu: Felip, tant temps ha que estic amb vosaltres i no m'heu conegut? Qui m'ha vist a mi ha vist el Pare [...] "(edició castellana de la Biblioteca d'Autors Cristians (BAC), Madrid, 1986), admetent així la identificació o confusió entre les persones de la Trinitat.
- Fonts no escrites: La Trinitat tricèfala o trifacial compta amb importants referents visuals (fonts iconogràfiques), tant en el món cristià com en el pagà. Diferents religions, d'Orient i Occident, professen culte a divinitats multicèfales, produint imatges que van poder servir de "llunyana" inspiració a l'art cristià. Així les fonts més remotes podrien rastrejar a Àsia, al Trimurti hindú, imatge triple de Shiva, Visnu i Brahma, que acostuma a presentar un rostre i tres caps adjacents.

Be podria ser que aquesta fos el model original, del qual en derivessin tots els altres, així segons el Rig Veda, escrit entre el 1400 i el 1100 aNE, es diu:
La paraula Trimurti significa literalment: La Triple Forma, ja que Tri es refereix a: tres, el triple o tri, i Murti: forma (seria l'equivalent de la Trinitat Catòlica).
La mateixa fa al·lusió als Tres Aspectes de la Mateixa Forma (Brahman, Brahm, "Allò de qui tot procedeix", l'U, Déu) que baixen en forma humana a aquest món manifest (Jagat).
Les entitats Divines (Deva: éssers lluminosos, resplendents, en la seva última etapa d'ascens) que componen la Trimurti són: Sri Brahma, Sri Vishnu, i Shiva (Shiva és l'únic Deva al qual no se li anteposa l'epítet Sri, ja que el mateix vol dir: La Reverència Propiciadora, i Shiva significa literalment el Propiciador).
A través de la Geometria Sagrada, s'arriba a conèixer el significat de les formes i el seu simbolisme, en aquest cas es fa esment al Triangle o tricons (tri = tres, Kona= angle), i a la Triguna: tres aspectes (tri = tres , guna = aspecte) que caracteritzaran a tota substància de la Creación. Ellos són: Tamas, Rajas i Satva.
Tricona: Les vores del triangle es consideren dipòsits d'energia.

AQUEST POST ESTÀ EN CONSTRUCCIÓ
PODEU SEGUIR LLEGINT LA RESTA DE L'ARTICLE AQUÍ
http://terradesomnis.blogspot.com/2011/06/com-gairebe-tots-els-de-la-meva.html

ok
Portalcat
Admin

Nombre de missatges : 3515
Ubicació : Barçalona

http://portalcatala.forocatalan.com

Tornar a dalt Ir abajo

Re: ELS DEUS TRICÈFALS I EL MISTERI DE LA SANTÍSSIMA TRINITAT

Missatge por terraxaman el Dl Mar 21, 2016 10:53 am

Bon dia companys:

Us envio aquest missatge, per l'interés que el company Aymerich va mostrar pel tema.

Hem trobat noves imatges herètiques encara més sorprenents.
Si les imatges trifacials i tricèfales van ser considerades herètiques, com hauràn de ser considerades aquelles, en que l'Esperit Sant és representat com una dona?

Aixó i molt més ho podeu trobar a la nova entrada del blog.

http://terradesomnis.blogspot.com.es/2016/03/nuevas-imagenes-hereticas-de-la.html

Una forta abraçada.

terraxaman

Nombre de missatges : 6

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge por Portalcat el Dt Mar 22, 2016 4:48 pm

gràcies Terraxamán per la teva aportació

vaig tenir l'ocasió de visitar la gran Logia de Barçalona, i vaig mostrar al Mestre una imatge d'un crist trifacial i li vaig dir que voldria veure el quadre, em va dir que no havia vist mai un quadre com aquell i que allí no n'hi havia cap, però es va mostrar tothom molt interesat en la imatge que vaig mostrar i em va oferir de formar part com a principiant de la Lògia, vaig declinar la invitació però vaig visitar tota la Lògia i vaig participar de les explicacions, em va sorprendre molt la sala de meditació,una sala petita amb un mirall, una calavera i una falca,em vaig quedar molt sorprès de tot plegat

una abraçada igualment
Portalcat
Admin

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge por terraxaman el Dt Mar 22, 2016 5:50 pm

Bona tarda company...

M'estranya aixó que dius de que ningú reconeixés una imatge trifacial... de la Trinitat... mmm?
Era a la gran Via de Barcelona?...
Home... es ben estrany... els més vells s'haurien d'enrrecordar... mmm...
Potser m'he ficat allá on no ho hauria d'haver fet...
Es clar que han passat prop de 30 anys... són uns quants...

Una forta abraçada

terraxaman

Nombre de missatges : 6

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge por Portalcat el Dt Mar 29, 2016 10:41 am

si si era a la Gran Via, al costat de l'hotel Palace, i el mestre era un senyor ben vestit de cabell blanc, amb els eu tratge em sembla que era arquitecte i el seu fill també ho vadir tot i que el fill no hi era present, es veia una home refinat, cult i de gestos dòcils, elegant, català, segur que era de pasta, i efectivament em va dir que no tenien aquell quadre i tampoc es va sorprendre gaire d'aquella imatge, contràriament la resta de participants es van mostrar molt interessats amb la imatge, el meu mòvil va anar passant de mans ja que tothom volia veure la imatge, el mestre va fer una interpretació que no vaig entendre gaire no se
va ensenyar-nos altres quadres de l'escala de Jacob per exemple i ens el va interpretar, en les seves interpretacions hi havia molt de superació personal i de arquitectura de l'univers
Portalcat
Admin

Tornar a dalt Ir abajo

Missatge por Contenido patrocinado

Contenido patrocinado

Tornar a dalt Ir abajo

Veure tema anterior Veure tema següent Tornar a dalt

Permisos d'aquest fòrum: