All i oli: el repte

Publicar un tema nou   Respondre al tema

Veure tema anterior Veure tema següent Ir abajo

All i oli: el repte

Missatge por armand el Ds Feb 06, 2010 12:06 am

L'all i oli és una salsa típicament catalana que ha estat reiteradament desvirtuada. Només us diré que en una web de gastronomia vaig llegir que el "alioli" era una "mayonesa con ajo". Encara reventa més veure com alguns llocs, evidentment espanyols, titulen la nostra salsa com "ali-oli" o bé "alioli", menyspreuant l'origen lingüístic i fent una perfecta ostentació d'ignorància i indiferència vers l'idioma català. I més greu quan la recepta la fa algú que no en té ni "fava" del que és l'all i oli, com ara aquests que asseguren que afegint all a la maionesa ja ho tenim solucionat.

Amics, l'all i oli costa molt de fer, perquè només te dos components: all i oli. Sembla evident, oi? Però és que l'all i oli autèntic no es troba gaire a la cuina catalana. M'explicaré millor:

Per fer all i oli, preneu uns grans d'all i matxuqueu-los al morter amb un xic de sal. Quan els tingueu ben trinxats, aneu afegint oli al morter, sense deixar de remenar, i que l'oli caigui molt a poc a poc fins assolir una salsa espessa i compacta, de color blanc.

Si ha quedat més avita líquida, això és un all i oli "negat". Té l'aspecte d'unes "natilles". L'all i oli negat l'usarem per afegir-lo a plats com fideuades, però mai per acompanyar carns com a salsa.

Si heu volgut experimentar aquest all i oli autèntic, haureu constatat que és és molt difícil muntar-lo bé. Sovint no lliga, no espesseix. Com resoldre això? Aquí sorgeix l'invent de l'ou. Afegint un ou al morter, la salsa espessirà més ràpidament. El color de la salsa serà groc i no blanc.
Tanmateix, alerta!!! De l'ou només hi tirarem el rovell i despreciarem la clara. Important! Jo he menjat pressumptes all i oli amb ou integral (clara i rovell) i el resultat sembla una crema catalana.

Conclusió: l'all i oli ha de resultar compacte, espès, de color blanc (groc si hi ha ou), i amb gust fort d'all.

A reveure!
armand

Nombre de missatges : 14

http://www.armand.cat

Tornar a dalt Ir abajo

Re: All i oli: el repte

Missatge por Portalcat el Ds Feb 06, 2010 1:21 am

si tens tota la raó...

nosaltres a casa habitualment l'hi posem un rovell d'ou, un pesic de sal

i oli molt a poc a poc, parant de tirar oli quan deixi de xisporrejar (si quan comences a remenar sense l'oli, ràpid es quaja... aleshores es quan vas tirant oli de mica en mica, ja et dic mentres tinguis la masa lligada quan donguis voltes amb el morter la massa xisporreja.. bon seenyal... sideixa de xisporrejar vol dir que està a punt de tallar-se.)...

nota: l'ou no ha d'estar fred.. deixeu-lo a temperatura ambient abans d'abocar-ho al morter... ok

la meva mare el vol suau.. 1 o 2 dents d'all i para de contar... i se l'hi treu el nervi a l'all

a mi m'agrada molt i es veu que menjar all cru es sà...

es cardovascularment saludable... ok
Portalcat
Admin

Nombre de missatges : 3515
Ubicació : Barçalona

http://portalcatala.forocatalan.com

Tornar a dalt Ir abajo

Re: All i oli: el repte

Missatge por armand el Ds Feb 06, 2010 4:04 am

Tota la raó en el que dius.
armand

Nombre de missatges : 14